Nou Reglament per a la utilització social dels edificis i de les instal-lacions dels centres educatius de titularitat municipal
Transformant les instal·lacions escolars municipals, en nodes d’oportunitats educatives i de cohesió social
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Quant a aquest procés
Les instal·lacions i els edificis escolars dels centres educatius municipals constitueixen un patrimoni públic al servei de la ciutadania. Aquests equipaments es caracteritzen per la seva polivalència, que els fa aptes per ser utilitzats per a activitats diverses.
El seu ús més enllà del temps escolar, per part d'entitats culturals, artístiques, lúdiques, esportives o altres de caràcter social, representa en molts contextos una oferta d'activitats que afavoreixen la cohesió social i enforteixen el teixit social de l'entorn del centre.
Amb aquest nou reglament, es pretén:
- Actualitzar l’ús social per adequar-lo a les noves realitats dels centres educatius, i de manera especial les que deriven de l'aplicació de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació (DOGC núm. 5422 - 16/07/2009), i del Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius.
- Millorar la compatibilitat de l’ús social i l’ús educatiu en les instal·lacions educatives municipals.
- Gestionar la tramitació adequant-la a les necessitats dels centres educatius i de la ciutadania, tot promovent accions que impactin en noves oportunitats educatives per a l’alumnat dels centres educatius.
Mitjançant el procés participatiu, es vol fomentar la corresponsabilització de la ciutadania en la gestió de l’ús social dels espais educatius municipals.
Compartir: